6 Ekim 2014 Pazartesi

Yiyecek İçecek İşletmlerinde Elektronik Ticaret Acıkınca.com örneği

Özet

Globalleşmeyle birlikte dünya tüm işletmeler gibi yiyecek içecek işletmeleri de rekabet ortamında kalabilmek için teknolojik gelişmeler ayak uydurmaya başlamışlardır. Rekabet ortamında yer edinebilmek isteyen yiyecek içecek işletmeleri elektronik ticaret sayesinde hem maliyetlerini düşürmekte hem geleneksel ticarette faaliyet gösterirken hayal bile edemeyecekleri kadar çok tüketici kitlesine ulaşma şansı yakalamışlardır.
Tüketiciler ise gerek yoğun iş temposu gerek kadının iş hayatına atılması sonucunda zamanda meydana gelen kısıtlamalar ile fizyolojik ihtiyaçlarından olan beslenme ihtiyaçlarını daha az zaman ayırmaya başlamışlardır. Dolaysıyla yiyecek içecek ihtiyaçlarını zamanlarını uzatabilmeleri için internetten satış yapan yiyecek içecek işletmelerini tercih etmeye başlamışlardır. Bu çalışmada 2011 yılında faaliyete geçen acıktım.com elektronik yiyecek içecek işletmesi ele alınmıştır. E posta aracılığıyla görüşme yapılarak hem bu elektronik yiyecek içecek işletmesiyle ilgili hem de sektörle ilgili bilgiler alınmaya çalışılmıştır.
Giriş
Dünyada teknolojinin gelişmesi hem tüketicilere hem de işletmelere büyük kolaylıklar getirmektedir. Tüketiciler satın alma kararlarını daha kısa sürede daha reel ve daha uygun fiyatlar ile yapma fırsatı bulurken, işletmeler de daha az maliyetle daha çok tüketici kitlesine ulaşmaktadır. İşletmeler rekabet ortamında tutunabilmek için teknolojinin sağladığı fırsatlardan yararlanmaktadırlar. Özellikle son yıllarda göz ardı edilemeyen elektronik ticaret kavramı her geçen gün daha büyük boyutlar kazanmaya başlamıştır. Elektronik ticaret ile işletmeler hayal dahi edemeyecekleri kadar tüketici kitlesine ulaşma fırsatı yakalayarak rekabet ortamında yer edinebilmektedirler. Bİr çok sektörde faaliyet gösterebilme fırsatı sunan e- ticaret son yıllarda yiyecek içecek işletmelerinde de yaygınlaşmaya başlamış ve elektronik ticaret sektöründe yükselen bir değer halini almıştır. Durum böyle olunca yiyecek içecek işletmeleri rekabet edebilmek için faaliyetlerini yavaş yavaş elektronik ticarete kaydırmaya başlamışlarıdır.
2. E-Ticaret ve Yiyecek İçecek İşletmeleri ile İlgili Genel Bilgiler
Küreselleşmeyle birlikte, uluslararası ticaretin boyutları değişmiş, dolayısıyla ticaret alanında faaliyet gösteren işletmelerin daha fazla avantaj sağlaması gerektiği ortaya çıkmıştır.  Rekabet koşullarına ayak uydurabilmek, değişimi yönetebilmek için teknolojik yeniliklere uyum sağlanması, gerekli dönüşümün gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Rekabet ortamında avantaj sağlamaya yönelik bu dönüşümün yeni bilişim araçlarından bağımsız gerçekleştirilebilmesi mümkün değildir. Bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanan ticaretin yeni yüzü olan e-ticaret, yakından izlenmesi ve özellikle önem verilmesi gereken bir konudur(www.ekonomi.gov.tr).
Birçok ulusal ve uluslararası kuruluş tarafından farklı e-ticaret tanımları yapılmıştır;
WTO(Dünya Ticaret Örgütü):”Mal ve hizmetlerin üretim, reklam, satış ve dağıtımlarının telekomünikasyon ağları üzerinden yapılmasıdır”(www.wto.org).
OECD(Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı):“Sayısallaştırılmış yazılı metin, ses ve görüntünün işlenmesi ve iletilmesine dayanan kişileri ve kurumları ilgilendiren tüm ticari işlemler” şeklinde tanımlamıştır(www.abigem.org).
Özetle, e-ticaret, internet aracılığıyla ticaret yapmak anlamına gelmektedir. E-ticaret, mal ve hizmetlerin sipariş ve teslimini kapsar. E-ticarette  sipariş işlemleri bütün mal ve hizmetler için elektronik ortamda gerçekleşirken, bazı mal ve hizmetler geleneksel yöntemlerle teslim edilmektedir. Geleneksel yöntemlerle yapılan e-ticaret şekline dolaylı e-ticaret denir. Ancak müzik kasetleri, gazete, dergi, kitap, fotoğraf,  video filmleri, çeşitli danışmanlık hizmetleri, tıbbi hizmetler ve eğitim hizmetleri gibi mal ve hizmetlerin siparişi, teslimi ve bedelinin ödenmesinin tamamı elektronik ortamda gerçekleştirilmektedir. Bu e-ticaret şekline doğrudan e-ticaret denir. Dolaylı e-ticarette posta sistemi, gümrük sistemi ve  ulaşım sistemi gibi dışsal faktörlere de bağlı iken, doğrudan e-ticarette ise, coğrafi sınır söz konusu olmadan internet erişiminin olduğu tüm dünyayı kapsayan elektronik pazarın tamamıyla kullanılması mümkün olabilmektedir(Parlakkaya 2005).

2.1. E-Ticaret Araçları

E-ticaretin altı adet temel aracı bulunmaktadır. Bunlar telefon, faks, televizyon, elektronik ödeme ve para transfer sistemleri (ATM, kredi kartları, smart kart, elektronik para, vb.), EDI (Elektronik Veri Değişimi) ve internettir. Ancak, e-ticaret kavramı genellikle internet aracılığıyla yapılan ticaret şeklini kapsamaktadır. Ancak, teknolojik gelişmeler ile birlikte, e-ticaret araçları arasına taşınabilir sistemler (Mobil Telefonlar, Palmtop Bilgisayarlar, Kablosuz Bilgi Aygıtları, Palm Pilotlar vb.) ve Digital TV sistemlerini de katmıştır(Elibol;Kesici 2004).

Elektronik ticaretin temel araçları(Elibol;Kesici 2004);
• Telefon,
• Faks,
• Televizyon,
• Bilgisayar,
• Elektronik ödeme ve para transferi sistemleri,
• Elektronik veri değişimi (Electronic Data İnterchange-EDI),
• Sayısal Televizyon,
• İnternet,
• Telekomünikasyon,
• GSM.


2.2.E-Ticaretin Önemi

İnternet üzerinden alışveriş yapma, aranılan ürün ya da hizmeti, çarşı pazar dolaşıp yorulmadan pek çok alternatifi bir arada görerek kısa sürede bulma ve satın alma imkanı sağlar. Bu sayede alışveriş için harcanan zamandan sağlanan tasarruf, kazanılan vaktin başka alanlarda daha verimli bir şekilde kullanılmasını mümkün kılar. İnternet üzerinde uçak, tren veya otel odası rezervasyonu, online bilet almış gibi işlemler zaman kaybetmeden kolayca gerçekleştirilebilir. Kitap, CD, bilgisayar, hediyelik eşya, yiyecek, giyecek ve daha birçok ürün, satıldığı yere gitmeye gerek kalmadan internet üzerindeki mağazalardan sipariş edilebilir. Günümüz işletmelerinin e-ticaret konusuna, daha fazla önem vermeleri ve buna bağlı olarak AR-GE faaliyetlerine ağırlık vermeleri gerekmektedir. Çünkü e-ticaret modelleri İşletmelerin yeni pazarlara açılmasına yardım etmektedir. Aynı zamanda iletişim teknolojilerinin sağladığı hız, ucuzluk ve güven pazarlama stratejileriyle birleştiğinde, işletmelerin kârlılığını arttırmaktadır. Ticaret ve iş ilişkilerinde elektronik ortamların ve özellikle internet teknolojilerinin kullanılmasıyla; mevcut iş olanakları artacaktır. Buna bağlı olarak, pazarlanan ürünlerin satışı daha kolaylaşacak, reklam, ürün tanıtım, satış öncesi ve sonrası destek ve benzeri kanallar tamamen elektronik ortamda daha efektif kullanılabilecektir. Otomatik bilgi dağıtım sistemi yardımıyla, müşterilere ve daha geniş kitlelere kolayca ulaşılabilecek, global olarak, iş dünyasıyla olan etkileşim artacaktır. İş verimlilik analizleri ve planlamalar daha kolay yapılıp Uluslararası pazarlara kolayca ulaşabilme olanağı sağlayacaktır(Milli Eğitim Bakanlığı 2007).

2.3.E-ticaretin Özellikleri

Elektronik ticareti geleneksel ticaret türünden ayran özellikleri;
1. İnternet üzerinden gerçekleştirilen ticaretin en önemli noktası taraflar arasında interaktif olarak gerçekleştirilmesidir.
2. Elektronik ticaret bir işletme için dünyaya açılan en büyük kapıdır.
3. Elektronik ticaret, kendisi üzerinde yapılacak tüm çalışma yöntemlerinde radikal kararlar alınmasını gerektirebilir.
4. elektronik ticaret, yeni bir çalışma kültürü oluşturduğu gibi, kendisine ait farklı bir kültüre sahip tüketicilere hitap etmektedir.
5. elektronik ticaret sistemi ile ulaşılabilecek Pazar payının da, tüketici kitlesinin de önceden saptanması neredeyse olanaksızdır.
6. elektronik ticaret ile sunulması düşünülen hizmetler, işletmelerin gelecekteki konumunu belirleyecektir.
7. elektronik ticaret bölgesellikten sıyrılmayı gerektirir.
8. elektronik ticaret 24 saat 7 gün çalışabilen altyapısı iletişimi ve alışverişi kısıtlayıcı zaman problemini ortadan kaldırır.
9. elektronik ticaretin alt yapısı ile tüketicilerin tercihleri, alışkanlıkları ve demografik özellikleri takip edilebilir ve bu bilgiler kullanılarak ürün veya hizmet satın alanla, satan arasında kişiye özel ticari ilişki kurulabilir(Ekici 2010).

2.4.E-Ticaret Türleri


a.Şirketler Arası (B2B- Business To Business) Elektronik Ticaret: En
yaygın kullanılan elektronik ticaret şeklidir. Şirket içi veya şirketler arası yapılan bu tür ticaret 1960'ların başından beri kullanılmaktadır. Elektronik Veri Değişimi (Electronik Data Interchange) olarak da adlandırılır. Firmaların elektronik ortamda tedarikçiye sipariş vermesi, faturalarını temin etmesi ve bedellerini ödemesi bu bölümde değerlendirilmektedir. (www.elektronikticaretrehberi.com)
B2B’nin Faydaları: (eticareturunleri.org)
-E-Ticaret yapmanın düşük maliyetleri,
-Azalan stok miktarı,
-İşlem maliyetlerindeki düşüş,
-Hızlı teslimat,
-Daha iyi müşteri hizmetleri,
b. Şirket-Tüketici Arası(B2C- Business two Customer) Elektronik Ticaret: Son yıllardaki web ve wap teknolojilerindeki gelişmelerle ortaya çıkmış yeni bir tür alışveriş ortamıdır. Elektronik ticaretin en çok bilinen türüdür. Sanal Mağaza uygulamaları ile İnternette firmalar elektronik ortamda; bilgisayardan otomobile, kitaptan pizzaya birçok ürünün doğrudan tüketiciye satışını yapmaya başlamıştır. Yaygın GSM kullanımı ile birlikte wap teknolojisi de tıpkı web teknolojisi gibi gelişmekte ve yer, zaman gibi kısıtlar olmaksızın elektronik ticaret yapılan uygun bir ortam haline gelmiştir. (www.elektronikticaretrehberi.com)
 B2B ticaretinin sağladığı faydalar(eticareturunleri.org)
-Firmalar aracı olmadan doğrudan müşteriye ulaşabilir.
-Geri bildirim sistemiyle müşteri istek ve şikayetlerini yakından izleyebilme şansı elde ederler.
-Kendi pazarıyla yetinmeyip tüm dünya pazarlarına ulaşmış olurlar.
-Pazarlama faaliyetli için gereken personel, zaman ve araç ihtiyaçlarını en düşük seviyeye indirmiş olurlar.
c.Şirket-Kamu İdaresi Arası(B2G-B2G-Business to Goverment )Elektronik Ticaret: Kamu ile şirketler arasındaki lokal ağlar üzerinde yapılan ticaret, haberleşme ve diğer tüm etkinlikleri bu alanda tanımlayabiliriz. Kamu ihalelerinin İnternette yayınlanması ve firmaların elektronik ortamda teklif vermeleri ilk örnekleri oluşturmaktadır. E-Ticaretin yaygınlaşmasını desteklemek amacı ile kamunun vergi ödemeleri, gümrük işlemleri de sanal dünyaya taşınmaktadır. (www.elektronikticaretrehberi.com)

d. Tüketici-Kamu İdaresi Arası(C2G-Customer to Goverment)Elektronik Ticaret: Tüketici ile kamu idaresi arasında her türlü vergi, sağlık ve hukuksal etkinlik bu alanda nitelendirilebilir. Henüz yaygın örnekleri olmayan bu kategoride ehliyet, pasaport başvuruları, sosyal güvenlik primleri ile vergi ödemeleri, vb. uygulamalar ile Elektronik Devlete geçişin sağlanması planlanmaktadır(eticareturunleri.org).


2.5.Elektronik Ticaretin Yararları

İnternet ticareti tüketicilere ve firmalara bir çok avantaj sağlamaktadır. Tüketiciler açısından yararı elektronik ticaret ortamının yapısal özelliklerinden kaynaklanmaktadır. Kapsamlı bilginin var olması arama mekanizmalarını sağladığı kolaylıklar ve online şekilde mal ve hizmet karşılaştırmaları yapabilme şansı tüketicinin satın alma kararlarındaki belirsizlikleri büyük ölçüde azaltmaktadır. Elektronik ticaretin firmalar açısından sağladığı yararlar ise internetin dağıtım kanalı olarak yarattığı potansiyel pazarlama açısından sağladığı ortam iş yürütme aracı olarak sağladığı kolaylıklardan kaynaklanmaktadır(Ertaş 2000).

2.6.Yiyecek İçecek İşletmesinin Tanımı

Temel İhtiyaçların en önemlisi olan yeme ve içme, insan hayatında çok önemli bir yer teşkil etmektedir. Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisinde birinci sırayı alan, fiziksel ihtiyaçların en önemlisi de, yeme ve içme gereksinimleridir. İnsanlık tarihi düşünüldüğünde, yeme içme ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik olarak ilk çağlardan beri girişimcilerin faaliyetleri sonucu yiyecek içecek işletmeleri yasamdaki yerini almıştır. Yiyecek İçecek İşletmeleri; yapısı, teknik donatımı, konforu ve bakım durumu gibi maddesel, sosyal değeri ve personelin hizmet kalitesi gibi niteliksel elemanları ile kişilerin beslenme ihtiyaçlarını karşılamayı meslek olarak kabul eden ekonomik, sosyal ve disiplin altına alınmış işletmelerdir(Sökmen 2010).

2.7. Yiyecek İçecek İşletmelerinin Sınıflandırılması

Kar Amaçlı( Ticari Amaçlı) İşletmler
Tüm pazara yönelik kar amaçlı yiyecek- içecek işletmeleri
Oteller
Restoranlar ve Snack Barlar
Fast Food ve Paket Servis
Publar
Sınırlı bir pazara yönelik kar amaçlı yiyecek-içecek işletmeleri
Ulaşımda Yiyecek İçecek İşletmleri
Klüpler
Kurumsal ve Endüstriyel İşletmeler
Kar Amacı Olmayan (Ticari Olmayan) İşletmeler
Kurumsal İşletmeler
Okullar
Hastaneler
Ordu
Üniversiteler
Endüstriyel işletmeler


3. ELEKTRONİK TİCARETİN YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNE YANSIMASI

Yiyecek içecek işletmeleri de diğer işletmeler gibi rekabet ortamında başarılı olabilmek ve devamlılığını sağlayabilmek için çeşitli stratejiler geliştirmektedirler. Yiyecek içecek alanında sınırlı kullanıma sahip olan elektronik ticaret günümüzde yiyecek içecek işletmelerinde köklü değişikliklere yol açmaya başlamıştır.  Ülkemizde de elektornik ticarete uzak kalamyan yiyecek içecek işletmeleri elektronik ticaretin sağladığı yenilik ve faydaları kullanmaya başlamış ve elektronik ticaret pazarına girmeye başlamıştır(Çeltek; Bozdoğan 2013).
Günümüzde Elektronik Ticaret Zincir Yiyecek İçecek işletmelerinden en küçük yüyecek içecek işletmelerine kadar yaygınlaşmış bulunmaktadır. Örneğin; İstanbul’da İnternet üzerinden simit satan simitçiler dahi bulunmaktadır. İnternetin kullanımı post modern pazarlama uygulamaları ile yiyecek içecek işletmelerine de yenilikler getirmiştir. Bilgisayar ekranından oluşan bir masada yemek yiyebilmek, siparişini verdiğiniz yemeğin tabak içindeki görüntüsünü masanızda bulmak ve siparişinizi beklerken yine masa şeklindeki bu ekrandan mutfağı izleyebilmek artık mümkün hale gelmiştir(Özdipçiner 2010).

“İnternet teknolojileri ve elektronik ticaretteki gelişmeleri takip eden girişimciler ekonomik hayata sürekli değişik bir iş modeli kazandırmaktadırlar. Son yıllarda ülkemiz girişimcileri de Türkiye’deki hazır yemek sektörüne hareketlilik kazandıracak yeni bir iş yöntemi getirmişlerdir. Elektronik yiyecek içecek işletmeleri olarak adlandırılan bu işletmeler gelişmiş ülkelerde oldukça yaygındır. Bu e-ticaret uygulaması son yılarda ülkemizde de yaygınlaşmaya başlamış ve paket yiyecek içecek servis anlayışına yeni bir bakış açısı ve hareketlilik getirmiştir. Gelişmekte olan ülkelerde e-ticaret kullanımı işletmelere, etkili ve ucuz bir pazarlama kanalı sunarak, yeni iş yapış yöntemleri geliştirme, yüksek yatırım ve harcama yapmak zorunda kalmadan birçok pazara girebilme, bu pazarlarda hızlı, ucuz ve kaliteli ürün sunabilme, stratejik işbirlikleri ve ortak girişim imkanları yapabilme şansı sunmaktadır”(Çavuşoğlu; Varlı 2007).

“Elektronik yiyecek ve içecek işletmeleri, genellikle ulusal bir çatı altında örgütlenen ve büyük şehirlerdeki hazır yemek satışı yapan işletmeler ile üyelik sistemi adı altında stratejik işbirlikleri oluşturan bir örgüt yapısına sahiptir. Bu örgüt yapısında, elektronik yiyecek ve içecek işletmesi tamamıyla aracılık fonksiyonu üstlenerek müşterilere karşı tek bir işletme imajı vermektedir. Bu işletmeler şebeke organizasyon çerçevesinde iş yapma sistemine sahip oldukları için, restoranlar, bankalar, kurye şirketleri, reklam şirketleri gibi birçok işletmeyle işbirliğine gitmekte ve şebeke organizasyon yapısındaki koordinatör işletme rolünü de elektronik yiyecek ve içecek işletmeleri üstlenmektedir”(Çavuşoğlu; Varlı 2007).

3.1.Elektronik Yiyecek İçecek İşletmelerinin, Hazır Yiyecek İçecek Sektörü ve Ülke Turizmine Sağladığı Avantajlar:

Elektronik yiyecek içecek işletmelerinin, hazır yiyecek içecek sektörü ve ülke turizmine sağladığı birçok avantaj vardır. Bu avantajları aşağıdaki şekilde sıralanabilir(Çavuşoğlu; Varlı 2007);

Türk mutfağı ve hazır yiyecek içecek kültürünün tüm dünyada yaygın tanıtımı sağlamaktadır.
Tek bir web sitesi üzerinden dünya mutfaklarının birçok çeşidi ve özellikle Türk mutfağından birçok yemek ve içeceğin pazarlanması sağlanmaktadır.
Ülkemize gelen turistlerin uluslararası fast food firmalarının (Burger King, Pizza Hut, Mc.Donald’s gibi) da içinde bulunduğu bir “Elektronik Yiyecek İçecek” işletme web sitesinden güvenli bir şekilde alışveriş yapma imkanı sağlanmaktadır..
Uluslararası yiyecek içecek standartları (TSE, HACCP ve ISO gibi.) ile üretim ve satış yapan uluslararası Fast-Food işletmelerinin de siteye üye yapılması ile yerli işletmelerin de bu standartları ve iş yapış biçimlerini öğrenmeleri imkanı yaratılmaktadır.
Hazır yiyecek içecek üretici işletmelerin, etkin bir şekilde ürünlerini tanıtma imkanı sağlanmaktadır.
Telefon görüşmesi ile alınan siparişlerdeki yanlış anlamaları ortadan kaldırmaktadır.
Uluslararası hazır yiyecek içecek işletmeleri ile yerli işletmeleri bir platformda bir araya getirerek, yerli işletmelerin yeni iş yapış yöntemlerini öğrenmeleri imkanı sağlanmaktadır..
Müşteriler ve tedarikçilere karşı modern işletme imajı fikri verme ve müşteri odaklı çalışma imkanı sağlamaktadır.
Elektronik yiyecek içecek işletmelerinden maksimum fayda sağlamak için gereksiz harcamalara son verilmiş bu da, stok, reklam, pazarlama ve nakliye maliyetlerini azaltarak verimlilik ve karlılık artışı sağlamaktadır.
Müşteriye 7 gün 24 saat hizmet alma olanağı sağlamaktadır.
Tek bir web sitesi çatısı altında toplanan çok sayıda işletmeden yiyecek içecek seçimi yapılması olanağı sağlanmaktadır.
Rekabetle gelen kalite anlayışı sağlamaktadır.
Siteye verilen siparişleri, siparişi veren müşterinin adresine en yakın bölgedeki restorana yönlendirme imkanı sağlamaktadır.
Büyük şehirlerdeki hazır yemek üretimi yapan ve sisteme üye olarak iş yapmak isteyen işletmeleri tek bir web sitesi çatısı altında toplamaktadır..
Siparişlerin ödeme şekillerini (kapıda kredi kartı ile ödeme, yemek çeki, nakit ödeme gibi) belirleme seçeneği bulunmaktadır.





4. Elektronik Yiyecek İçecek İşletmesi Acıkınca.Com Üzerine Bir Araştırma

Elektronik Ticaretin yiyecek içecek işletmelerinde kullanılmasıyla ilgili örnek bir işletme alınmıştır. 2011 yılında merkezi Balıkesir’de kurulan acıkınca.com Balıkesir, Çanakkale, Manisa ve Kütahya’da hizmet vermektedir. Acıkınca.com ile e-posta aracılığı ile görüşme sağlanmış ve konu ile ilgili gerekli bilgiler çeşitli sorular sorularak alınmaya çalışılmış ancak işletmenin yoğun iş dönemi içerisinde bulunması ve sektöre yeni girmiş olması nedeniyle tam anlamıyla net cevaplar alınamamıştır.

E-posta Yolu İle yapılan görüşme sonucunda acıkınca.com un hem sektörle ilgili hem elektronik yiyecek içecek işletmesi ile ilgili vermiş olduğu bilgilere aşağıda yer verilmiştir;

Acıkınca.com’un  kuruluşu nasıl gerçekleşti ve misyon-vizyon nelerdir?

Asıl işimiz bilgisayar teknik servisi ve web tasarımı olmasına rağmen tekno marketlerin çoğalması bilgisayar satış ve teknik servisindeki sektörel daralma bizi yeni arayışlar içine soktu. Türkiye genelinde e ticaretin giderek canlanması ve gelecek vadetmesi arayışlarımızı bu segmentte yoğunlaştırmamıza sebep oldu. E-ticaretin içinde online yemek sipariş  sistemleri  önü açık bir iş dalı olarak dikkatimizi çekti ve çalışmalarımızı bu yönde yoğunlaştırarak bir online yemek sipariş sitesi olan acıkınca.com’u meydana getirdik.
Misyonumuz: Günümüz çalışma hayatında zamanın öneminin bilinci ile  insanların daha az zaman harcayarak yemek ihtiyaçlarını giderebilecekleri pek çok alternatif restorandı aynı çatı altında toplayıp geniş ürün yelpazesinde fiyat detayları ile birlikte kolay kullanılan bir sistemi insanların hizmetine sunmak.
Vizyonumuz: Tüketici ve üretici haklarını koruyarak rekabet ortamına faydalı düzgün hizmet verilmesini sağlayan üreticiye ulaşamayacağı müşteriyi, müşteriye de  ulaşamayacağı  restorandı yakınlaştıran bir sistem ile her geçen gün üyelerinin daha fazla ve daha hızlı hizmet alabilecekleri Acıkınca.com’u  Müşteri memnuniyetini öne çıkaran ciddi ve sağlam adımlarla Türkiye geneline yaymak.

Online yemek pazarı hakkında bilgi verebilir misiniz?

E ticaret İçinde yer alan oniine yemek satış sistemleri 2000 li yılların başında Türkiye’de faaliyete geçmiş pek çok firma kurulmuş fakat pek çoğu bu yeni ticaret şeklinde reklam maliyetlerinin yüksekliği ve doğru elektronik alt yapıyı tesis edememelerinden dolayı başarı gösterememiş ve kaybolup girmişlerdir. Şu Anda Türkiye genelinde 1 bölgesel bazda 10 kadar firma bulunmaktadır. 2011 yılı Temmuz ayında hizmet vermeye başlayan Acıkınca .com Çok kısa sürede Altyapı Çalışmalarını geliştirip Türkiye geneline sağlam adımlar ile yayılmaya başlamıştır 2013 yılı itibarı ile acıkınca.com  Balıkesir, Çanakkale, Manisa ve Kütahya  olmak üzere 4 ilde faaliyet göstermeye başlamıştır.

Yiyecek içecek sektöründe e-ticaretin yeri ve önemi sizce nedir?

Günümüz Türkiye’sinde E Ticaret giderek daha fazla yer almaya
başlayan ve gelecek vadeden bir ticaret şekli olmaya başlamıştır.  Türkiye’de faaliyet gösteren bankalarda bu ihtiyaç doğrultusunda müşterilerin zarar görmemesi için internet üzerinden yapılan alışverişleri daha güvenli hale getirmek için sistemlerinde değişikliğe gitmektedirler. Müşterilerde kendilerini korumak için en güvenli sistemleri seçmelidirler 3d secure gibi. sonuç olarak E- Ticaret her geçen gün gelişen bir ticaret dalıdır.

Acıkınca.com’ın işleyişi ve çalışma sistemi nasıldır?

Acıkınca.com Müşteri merkezli bir onlıne yemek sipariş sistemidir. Bu
sistemde Üç kanal mevcuttur. Birinci kanal Bizim tarafımızdan birebir görüşmeler ile bizim ile çalışmak isteyen restoranlar sisteme üye edilirler. İkinci ve En önemli Kanal Sistemi Kullanacak Üyelerin Oluşturulması için Yapılan her türlü Reklam Çalışmalarıdır. Üçüncü Kanal İse müşteri memnuniyetini ve kolay kullanımı sağlamaktır. Oluşabilecek hataları en kısa sürede giderebilmek için sürekli kontrol kadrosu oluşturmaktır.

Acıkınca.com’un hedef kitlesi hakkında bilgi verebilir misiniz?

 Hedef faaliyette bulunduğumuz illerde ve ilçelerde ulaşabildiğimiz
kadar çok insana ulaşmak. Burada bir tetik kitle ortaya çıkmaktadır ki en önemli kitledir ‘’Öğrenciler’’.  İhtiyaçları doğrultusunda en çabuk reaksiyon gösteren ve en hızlı adapte olan kitledir. Yerel halk sisteme daha yavaş adapte olmaktadır. Yerel halkta kitle ikiye ayrılmakta ev kullanıcıları ve ofis Çalışanları burada da ofis çalışanları öne çıkarlar.


Bir pazara girerken dikkat ettiğiniz unsurlar nelerdir?(örn; Çanakkale pazarına girerken hedefleriniz nelerdi niçin Çanakkale pazarına girdiniz)

Yeni bir ile girerken yaptığımız fizibilite çalışmalarının başında ilin
nüfusu Barındırdığı Öğrenci Sayısı 18-25 Yaş arlığı ve diğer sektörlerdeki canlılığı bize kriterleri oluşturmaktadır. Neden Çanakkale;  Acıkınca.com Balıkesir merkezli bir girişimdir.  Yayılma sürecinde en mantıklı olan en yakın ve aktif illeri seçmektir. Yaptığımız çalışmalarda Çanakkale hep bir adım önde yer aldığı için doğal olarak önceliği aldı ve yaptığımız fizibilite çalışmalarının bizi yanıltmadığını gördük,  Her geçen gün Kullanıcı üye sayımız artıyor bizleri en çok memnun eden bu kullanıcı üyelerin büyük bir çoğunluğunun memnun müşteri olarak sistemi kullanmaya devam etmesidir.

Üye olmak isteyen restoranlarla yaptığınız anlaşmalar nelerdir?

Üye olmak isteyen restoranlar ile yaptığımız anlaşmaların genel
maddeleri müşteriye ürünlerin hijyenik şartlara uyan taze, zamanında ve tam ulaştırmalarını sağlayacak maddeler ve üye restoranları sahte üyelerden koruyacak maddelerden oluşmaktadır.

Acıkınca.com üye restoranların özellikleri hakkında bilgi verebilir misiniz(örn; üye restoranların %kaçı bağımsız işletmelerden oluşuyor)?

Şu an için bünyemizdeki üye Restoranların  %95 i mahalli restoranlar
%5 si ulusal restoranlardan oluşmaktadır.

Acıkınca.com dan sipariş verilen yiyecek içeceklerin(menülerin) oranlarıyla ilgili bilgi verebilir misiniz?

Sistemde sipariş verilen ürünlerin büyük bir bölümünü fast food
ürünler  daha sonra  pide kebap ardından pizza ve son olarak da Mahalli yemeklerden oluşmaktadır.


Acıkınca.com her restoranı üye olarak kabul ediyor mu yoksa belirli koşulları sağlayan restoranlarla mı işbirliği yapıyor?

Bu sistem içinde çalışmak isteyen restoranların bir takım şartları
yerine getirmesi gerekmektedir. acıkınca.com ekipleri ön çalışmaları esnasında belirli kriterleri inceleyerek restoran portföyü oluştururlar ve bu doğrultuda restorantlar ile görüşülür.

Neden bir restoran acıkınca.com ile işbirliği yapmalı?

Günümüzde fast food beslenme modeli çılgınca yayılmakta bununla
birlikte fast food ürünler satan işletme sayıları da ihtiyacın çok üstünde sayılara ulaşmış durumda E ticaret modeli onlar için ulaşamadıkları kitlelere ulaşma imkanı sağlıyor acıkınca.com neden tercih edilmeli? Sektörde rekabet etmek zorunda olduğumuz rakiplerimiz bulunmakta büyüyebilmek için bazı farklarımızın olması lazım
a) Bilinirliğimizi arttırmak için Her türlü lokal reklam yolunu kullanıyoruz.
b)Bu sektörde faaliyet gösteren tüm siteleri inceleyerek Hem kullanıcı üyeler hem de Üye restoranlar için daha kolay kullanılan bir site meydana getirdik.
c)Kullanıcı Üyelerimiz Ve Üye restoranlarımızla en küçük aksaklıkta derhal ilgilenmekte mağduriyete sebebiyet vermemek için elimizden geldiğince çaba sarf etmekteyiz.




Neden bir tüketici acıkınca.com dan sipariş vermeli?

 Yaptığımız çalışmalar doğrultusunda üyelerimizin daha kolay sipariş
verebilmeleri için kolay ulaşılabilir ve anlaşılabilir bir ana sayfa ve ara yüzlerimiz var. Restoranlarımızın çalışma saatleri açısından da çalıştığımız her ilde mutlaka 24 saat çalışan restoran bulundurmaya özen gösteriyoruz. Ürün gamı açısından da çok çeşitli olmaya dikkat ediyoruz.


Acıkınca.com a üye olmak isteyen işletmelerle yapılan sözleşme şartları nelerdir?

Acıkınca.com’a üye restoranlarla yapılan sözleşmede  servisin maksimum 45 dakikada müşteriye ulaştırılması (olağanüstü haller, hava şartlarının müsaade etmediği durumlar hariç) Hijyene dikkat etmeleri. Paketlemede gerekli malzemeleri kullanmaları gibi şartlar bulunmaktadır.


Sitenin işletmelere ve tüketicilere sunduğu avantajlar nelerdir?

Sitenin İşletmelere sunduğu avantajlar öncelikle ürünlerini pazarlayacakları bir sanal dükkâna sahip oluyorlar bu sanal dükkân internet üzerinde olduğu için bir yerde reklam masraflarının azalmasını sağlıyor ayrıca normal olarak dükkânın yerini bile bilmeyen müşteri kitlesine acıkınca.com aracılığıyla ulaşmış oluyorlar.


Acıkınca.com kullanıcılarının demografik özellikleri hakkında bilgi verebilir misiniz?

Acıkınca.com kullanıcılarının demografik yapısını incelersek kullanıcılarımızın % 60 ı öğrenciler   %30 u ofis çalışanları %10 uda ev kullanıcılarından oluşmaktadır. Kullanıcı kitlesinin de büyük bir bölümünü orta ve alt gelir seviyesi sahipleri kalan bölümü üst gelir seviyesi sahiplerinden oluşmaktadır.
Sizce yiyecek-içecek işletmelerinin internetten satışı gelecekte ne durumda olacaktır?

Günümüz yaşam şartları ve teknolojinin giderek her alana yayılmasıyla internet üzerinden yemek siparişi çok kolay bir hal aldı şöyle örneklersek bir öğrencinin kontörü bitebilir fakat interneti asla kesilmemeli sadece yiyecek sektörü için değil artık çoğu üniversitenin belirli bölümleri sınavlarını dahi internet üzerinde gerçekleştiriyor. Hal böyle olunca zaman kazanmak açısından yiyecek içeceği internet üzerinden sipariş etmek kaçınılmaz bir hal alıyor. Özellikle yemek için bir zaman aralığı ayıramayan ofis çalışanları giyim, muhasebe, avukatlık büroları, özel muayenehane çalışanları gibi pek çok sektör çalışanını için internet üzerinden yiyecek siparişi vermek hem de pek çok seçeneği bir arada bulmak bir iş kolaylığı halini almaktadır gelecekte de bu alışveriş şekli hızla yayılmaya devam edecektir.

Gelecek için hedefleriniz nelerdir?

Türkiye genelinde yemek sepeti haricinde bu işe ciddi bir iş kolu olarak bakan ve geliştirmek için çalışan çok fazla girişimci bulunmamakta mahalli olarak pek çok deneme olmuş fakat ömürleri çok kısa sürmüş piyasadan çekilmek zorunda kalmışlardır halen daha sektörde faaliyet gösteren bölgesel birkaç oluşum mevcuttur. Acıkınca.com ekibi olarak inatçı bir yapımız var imkânlarımızı sonuna kadar zorlayarak her geçen gün biraz daha gelişmeye bilinirliğimizi artırmaya piyasada kendimize yer edinmeye çalışıyoruz. Kuruluşumuzdan bu güne geçen iki buçuk yılda hissedilir bir gelişme sağladık. Hem kendimizi hem de sistemimizi geliştirerek kullanıcıların daha kolay ulaşacağı rahatlıkla siparişlerini verebilecekleri fiyat mukayesesi yapabilecekleri özel indirimleri takip edebilecekleri bir yapı meydana getirdik ve her geçen gün güncellemelerle gerek müşterilerimizden gelen istekler gerekse üye restoranlarımızdan gelen istekler doğrultusunda yenilikleri ekleyerek tercih edilir durumda kalmayı sürdürmeyi amaçlıyoruz. Gelecekteki ve yegâne hedefimiz yavaş ve sağlam adımlar ile öncelikle Türkiye geneline daha sonrada yurt dışına açılmaktır.


Sizce internetin yiyecek içecek sektörüne olumlu ve olumsuz etkileri nelerdir?

İnternet üzerinden sipariş verilen yiyecek insanlara zaman kazandırmasının yanında damak tadına düşkün olan Türk insanının alışmakta zorlandığı bir yemek tarzıdır. Paketlenmiş bir yemek ile taze piştiği gibi önünüze gelen yemekle mutlaka lezzet farkı oluşacaktır buda doğaldır ulusal boyuta ulaşan firmalar bu farkı azaltabilmek için termofor kaplar ve kılıflar kullanmaya başlamıştır fakat bu taşıma şekli küçük ölçekli işletmelere oldukça maliyetli, gelmektedir. İnternet üzerinden yapılan yiyecek içecek çeşitlerinin büyük bir bölümünde fast food tarzı ürünler den oluşmaktadır.


Acıkınca.com tutundurma faaliyetleri var mıdır varsa nelerdir?

Tabiki de sektöre yeni giriş yapmış tüm oluşumlar gibi acıkınca.com’da
piyasada tutunabilmek için özellikle mahalli reklam yolarını kullanmaktadır.

Elektronik ticarette yiyecek içecek hizmetlerinin verilmesini cazip kılan nedir?

Elektronik ticaretin her türünde cazip olan yan yorulmadan fiyat araştırması yapabilmek ve zamandan tasarruf edebilmektir.



5. Sonuç

Tüketicilerin tercihlerinde meydana gelen değişiklikleri göz ardı etmeyen yiyecek içecek işletmeleri faaliyetlerini elektronik ticarete kaydırmaya başlamışlardır. Böylece hem maliyetlerini azaltmakta, hem rekabet ortamında kalabilmekte, hem de geleneksel ticaret ile hayal bile edemeyecekleri kadar çok tüketici kitlesine ulaşma şansı yakalamışlardır. Teknolojiden uzak olan işletmeler günümüz şartlarına tam anlamıyla ayak uyduramamaktadırlar. Yiyecek içecek işletimleri de küreselleşmeyle birlikte diğer işletmeler gibi teknolojik yeniliklere ayak uydurdukları sürece rekabet ortamında kendilerine yer edinebilecek ve ticari faaliyetlerini daha kolay sürdürebileceklerdir. Görülmektedir ki her geçen gün bilgi çağına adapte olan işletmeler ve tüketiciler için elektronik ticaret şartları vazgeçilmez olmaya başlamıştır ve sektöre yeni giren ve hâlihazırda sektörde olan işletmeler faaliyetlerinin bir kolunu ya da tamamını elektronik ticaret ile birleştirerek faaliyetlerini bu ortamda yürütmeyi daha makul bulmaktadırlar.
















KAYNAKÇA

Çavuşoğlu M., Varlı R., "Elektronik Yiyecek İçecek İşletmeleri ve Türkiye’de Bir Uygulama", 1.Ulusal Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlikler, Akdeniz Üniversitesi, 2007, Antalya

Çeltek,E.,Bozdoğan,M. “Turizm İşletmelerinde E-Ticaret: yemeksepeti.com’da Satış Yapan Yiyecek-İçecek İşletmelerinin İncelenmesi” Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2013, sayı 12,  s. 611-643

Elibol, Halil; Burcu Kesici. “Çağdaş İşletmecilik Açısından Elektronik Ticaret”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, , Sayı: 11, 2008, 304-329.

Mehmet.K, Ekici. “Elektronik Ticaret”, Savaş Yayınevi, Ankara 2010, s. 68. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Pazarlama ve Perakende, Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi, Ankara 2007, s. 6.

Özdipçiner, N. S. (2010). Turizmde Elektronik Pazarlama. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 1: 5-22.

Raif Parlakkaya, “Elektronik Ticaret Ve Muhasebe Uygulamalarına Etkileri”, Selçuk Üniversitesi Karaman İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Sayı:2 Cilt:5, Aralık 2005

Sacit Ertaş, “Elektronik Ticaret: Tanımı, Gelişimi, Avantajları, Güvenliği”, (der. Veysel Bozkurt), Elektronik Ticaret, (içinde) 2000, s. 8.

Sökmen, Alptekin. Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği, Detay Yayıncılık, Ankara 2010.

http://www.ekonomi.gov.tr/etk/index.cfm, Erişim Tarihi: 02.12.2013
http://www.wto.org/english/thewto_e/whatis_e/tif_e/bey4_e.htm, Erişim Tarihi 4.12.2013
http://www.abigem.org/appmanager/tr/portal?_nfpb=true&_pageLabel=pageKobiPazarlama, Erişim Tarihi: 4.12.2013
http://www.elektronikticaretrehberi.com/e-ticaret_genel_bilgiler.php,Erişim: 4.12.2013
http://eticareturunleri.org/sayfalar.335.b2b.html, Erişim Tarihi 4.12.2013

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder